Kalmar kommun drabbades i februari 2024 av en allvarlig cyberattack. Stadsbiblioteket var en av de drabbade och fick stänga sin verksamhet under en period. Som ett led av detta påbörjades ett arbete med att förbättra säkerheten genom att uppgradera kommunens bibliotekssystem, för 387 500 kronor.
– Vi behövde modernisera och byta till ett system som är framtidssäkrad och uppfyller kraven på personlig integritet, säger Linda Sohlberg, bibliotekschef.
Det nya systemet innebär att förbeställda böcker tilldelas ett avidentifierat och unikt nummer, som placeras ut i uthämtningshyllan i datum- och nummerordning. I praktiken kräver förändringen mer tid av både låntagare och personal. Låntagaren som förbeställer och ska hämta ut böcker behöver nu leta reda på både nummer och rätt sektion för respektive bok i hyllan. Personalen å andra sidan måste cirkulera ordningen på hyllorna varje dag.
– Jag förbeställer en bok i taget så jag har inte upplevt hur det är att hämta fler på samma gång. Så länge det inte blir ett merjobb för mig så överväger fördelarna. Det är bra att nya systemet tar hänsyn till den personliga integriteten även om jag inte vet exakt hur det skulle kunna missbrukas, säger låntagare Tove Nordén.
– Böcker står kvar i sju dagar, sedan plockas de bort, vilket gör att vi får möblera om på hyllsektionerna. Tidigare letade vi efter nummer, nu kan vi ta bort ett helt sjok, men det blir besvärligare för låntagaren, säger biblioteksassistent Wiktoria Artebrant.
Säkerheten i fokus
Att skydda personers identitet är reglerat av GDPR, en EU-lag, som skyddar personuppgifter. Huruvida det nya bibliotekssystemet skyddar bättre än det gamla och hur en person kan drabbas är oklart. Vi har sökt svar hos Kalmar kommun samt systemleverantören utan framgång.
– Det kan finnas många olika delar av GDPR som aktualiseras här och vilken av dem som åsyftas när den som är ansvarig för bibliotekssystemet hänvisar till GDPR är svårt att svara på utan att känna till systemet, säger Örjan Rödhe presskontakt på Integritetskyddsmyndigheten.
Rutinerna på biblioteket kommer att utvärderas och utvecklas med tiden. Att öka säkerheten och den personliga integriteten innebär förändringar som kan upplevas negativa i början men blir bra över tid. Nu handlar det om att få låntagarna att hitta och det ska biblioteket se över.
– Vi har alltid personal på plats för att hjälpa våra låntagare och vi jobbar på att förbättra situationen för båda parter, säger Linda Sohlberg.
Text och foto:
Helena Erngård