Annons:

Sök

Annons:

Krönika: Hög tid att Barometern slutar parasitera på vår trafik

www.dagenskalmar.nu är rätt adress. Foto: Anders Blank

Krönika: Hög tid att Barometern slutar parasitera på vår trafik

I veckan hade jag en intervju med en ung man, när den var klar undrade han varför vi lagt ner vår hemsida. När han knappade in adressen kom han bara till Kalmarposten. En företagare hörde av sig samma dag och ville annonsera hos oss, och undrade om vi blivit hackade, han kom också till nämnda konkurrent när han skulle in på Dagens Kalmars sajt.  

Annons:

Nej dagenskalmar.nu har inte lagt ner sin hemsida, tvärtom, vi har på kort tid dubblat trafiken. Nya läsare tillkommer varje dag. Det är snarare så att Gota Media inte bara köpt domänerna dagenskalmar.se och .com och spärrat dem. De omdirigerar också trafiken till Kalmarposten. 

“Det är så här man gör, för att få bort konkurrenter”, menar hårdnackade företagare jag tog upp saken med. Så är det kanske. Men det blir lite problematiskt för en koncern som Gota Media som har hög svansföring. 

Ska verka för näringsfrihet och äganderättens bevarande

Koncernen är ägda av två stiftelser, den ena, Barometern, skriver i sin stadga att de ska vara ett organ för “kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal ídétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande". Kristna värderingar kanske är upp till var och en att bedöma, men om man är för en liberal idétradition, näringsfrihet och äganderättens bevarande, är detta då förenligt med att stjäla domännamn och sno trafik till en egen sajt?

Detta blir ännu märkligare när Barometerns chefredaktör, Anders Enström, i två krönikor efter två lokala tidningsnedläggningar sörjer, han skriver att det behövs mer journalistik, inte mindre. Dessutom skjuter man sig själva i foten för tidigare erfarenheter i branschen visar att konkurrens bland tidningar bara ökar intresset. Alla gynnas. 

Gota Media är rädda. Det är kanske inte så svårt att förstå efter de snabba förändringar i medielandskapet. Det är kanske inte en vild gissning att detta innebar att man sammangått med Bonnier Local News. Det är naturligtvis problematiskt när det är allt färre röster inom media, det kan i längden bli ett demokratiproblem. 

Enligt de pressetiska reglerna ska man vara generös med att hänvisa till ursprungskällan, att credda det media som var först med nyheten. Jag kan ha fel, men under DK:s 15 månader har jag inte sett en enda hänvisning i Barometern, eller i Kalmarposten, till någon av våra artiklar. Detta samtidigt som DK blivit citerade i en av världens största nättidningar och mängder av gånger i riksmedia som Aftonbladet, Expressen och DN. Det är så här Gota Media jobbar när man vill kväva uppstickare. 

Nyhetskonkurrens gynnar alla

Vi älskar nyhetskonkurrens, det vässar, skärper oss, ger oss en anledning till att gå upp på morgonen. Detta vet jag delar vi med mina kollegor på Barometern. Det är synd att inte detta hörsammas högre upp i chefsleden. 

Så, Mikael Larsson Ek marknadsområdeschef på Gota Media, gör er själva en tjänst fokusera på att göra en bra tidning istället för att ägna er åt domänuppköp som har väldigt lite med journalistik och er ursprungliga affärsidé att göra. Gör detta för er trovärdighets skull och för att öka intresset för journalistik i Kalmar. 

Knappa in .nu

Det går bra för DK, vi har fått en bra start, allt fler vill ta del av oberoende journalistik. Rapporteringen är helt utan politisk koppling och som inte tillhör någon stor koncern. Och ni som inte gjort det, ladda ner vår app eller gå in på dagenskalmar.nu.

Toppdomänen, .nu, är som sagt viktig, detta för att ni inte ska hamna på en sajt ni inte vill.

Annons:

Anders Blank

Anders.blank@dagenskalmar.nu

0734645262

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: