Arla återkallar nu en produkt och stoppar den för försäljning.
Foto: Pressbild
Förpackningar med de angivna datumen har nu stoppats för försäljning.
– Vi ser allvarligt på det som inträffat och återkallar därför alla Onaka-förpackningar med angivna bäst före-datum. Samtidigt har vi startat en utredning om hur felmärkningen uppstod. Vi ber om ursäkt för detta, det är viktigt att konsumenter känner sig trygga med våra produkter, säger Johanna Ryssnäs, kvalitetschef på Arla.
På baksidan av förpackningarna står det felaktigt att produkten innehåller noll gram laktos när den i själva verket innehåller 3,8 gram laktos per 100 gram. Det innebär att produkten inte är lämplig för laktosintoleranta, men i övrigt är det inget fel på den.
– På grund av det felmärkta förpackningsmaterialet kan det dröja några veckor innan Onaka-filen finns i mejerikylen. Men ha tålamod, vi jobbar för fullt för att du snart ska kunna köpa produkten igen, säger Johanna Ryssnäs.