Annons:

Sök

Annons:

Fler personer i länet nöjda med 1177 på telefon

Fler personer i länet nöjda med 1177 på telefon. Foto: MostPhotos

Fler personer i länet nöjda med 1177 på telefon

Fler personer i länet uppger att de är nöjda med 1177 på telefon. Det visar nöjd-kund-index för 2024. 

Annons:

Region Kalmar län ökar fyra punkter och placerar sig nu över strecket för "mycket nöjd kund" och ligger precis under riket i stort. 84 procent av länsborna uppger också att de skulle rekommendera 1177 på telefon att jämföra med 80 procent 2023. 

"Regionen har lagt en grund men vill nu fortsätta arbetet för att bli ännu bättre", skriver regionen.

I början av mars förra året klev regionen ur det nationella samarbetet för 1177 på telefon och tog över arbetet i egen regi. Svarstiderna har sedan dess blivit kortare och sjuksköterskor bemannar nu tjänsten dygnet runt.

I december var medelväntetiden 19 minuter. Vid motsvarande tid förra året var siffran 31 minuter. 36 procent av samtalen i december besvarades inom måltiden nio minuter, vilket kan jämföras med fem procent i december 2024. 

– Jämfört med 2023 har den genomsnittliga väntetiden minskat med över fem minuter under 2024. Samtidigt har andelen samtal som besvaras inom nio minuter ökat med upp till 19 procent. Våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb, och vi ser att deras insatser gör skillnad. SCV-majoriteten kommer att fortsätta prioritera 1177 på telefon för att stärka tillgängligheten ytterligare, säger Mattias Adolfson (S), ordförande i hälso- och sjukvårdsberedningen.

"Enastående arbete"

I januari i år besvarades 39 procent inom måltiden.

– Våra sjuksköterskor på 1177 gör ett enastående arbete för att ge invånarna kvalificerade sjukvårdsråd. Skillnaden nu är att de har ännu bättre förutsättningar att hantera den stora mängden samtal, vilket ökar både tillgängligheten och kvaliteten i vården, säger Lena Granath (V), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvården.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenskalmar.nu

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: