- Det är superroligt! Det bästa är att vi får något tillbaka när vi lägger ner så mycket tid på det, säger Disa.
Tillsammans driver hon och Tova-Lisa butikens Tiktok-konto där de provar allt från surt utmaningsgodis till märkliga chipssmaker och snacks som trendar online. Innehållet är lättsamt, energiskt men framför allt roligt, och det har gett resultat.
En av deras mest virala videos är när de lanserar kampanjen “Guldburken”, där kunderna fick fylla en stor burk med så mycket godis som fick plats (med locket på) för 99 kronor. Klippet fick över en miljon visningar och 45 000 likes och skapade total hysteri i butiken.
- Vi hade sån chock, det var kö utanför! säger Disa.
Under kampanjen slog butiken försäljningsrekord och hamnade på topplistan bland Hemmakvälls alla butiker i Sverige. Men det är inte bara kampanjerna som drar folk.
- Folk kommer in och frågar efter det vi testat på Tiktok, de vill prova själva. Det är så kul!
Det virala arbetet är faktiskt en del av jobbet. Disa och Tova-Lisa ansvarar för butikens sociala medier och har ett kontrakt som innefattar just det: att skapa innehåll och att ha roligt under tiden.
- Vi vill ju såklart sälja produkter, men inget på kontot ska kännas påtvingat. Det ska märkas att vi har kul när vi spelar in.
När Disa började på Hemmakväll i januari 2023 hade kontot 500 följare. Nu är målet att nå 10 000. Jag frågar om den kända och virala Guldburken kommer tillbaka om de når målet. Då svarar hon:
- Vi vet inte riktigt hur vi ska fira när vi kommer dit, men den som väntar på något gott…, säger hon och skrattar.
För de som inte är på Tiktok finns också Instagram där många hänger med på innehållet. Men det är Tiktok som är hemmaplan för videoklippen. Där kombineras godis, trender och småländsk charm i en oslagbar mix.
- Vi försöker hålla det kort och roligt så att folk inte tröttnar när de scrollar. Vi kollar vad som trendar och hänger på, säger Disa.
Med över 3 000 följare på Instagram och snart 10 000 på Tiktok gör tjejerna ett fantastiskt jobb både i och utanför butiken.