Rikard Steinholtz och Martin Kotte från SAS berättade om sina planer med Kalmar.
Foto: Anders Blank
Måndagsmorgonens träff var egentligen tänkt som ett krismöte. För en månad sedan kom beskedet att inrikesflyget lades om, att BRA ingick partnerskap med SAS och skulle sluta trafikera sträckan Kalmar--Bromma. Flygplatsens vd Ronny Lindberg planerade genast ett näringslivsmöte för att försöka landa flyglinjen till Kalmar. Men det dröjde bara två veckor sedan kom beskedet om att SAS återupptar flygningarna till Arlanda från Kalmar. Så istället för att försöka påverka SAS att satsa på Kalmar så kunde de istället vara där och informera om deras planer och att de är långsiktiga.
Flygbranschen håller så smått att återhämta sig efter pandemi och lågkonjunktur, men det är ingen självklarhet att starta upp nya flyglinjer.
– Vi kommer inte komma tillbaka till den situation som var före 2019. Men vi anpassar oss. Flyger med plan i olika storlekar. Sedan betyder avskaffandet av flygskatten mycket för oss, säger Rikard Steinholtz, Chef för Public Affairs hos SAS
Kommer ni att höja priserna?
– Nej, vi kommer inte att ändra priserna. Uppmaningen till resenärer är att boka tidigt för att få bästa pris.
Växjö och Småland Airport hade också flyg till Bromma, var de ett alternativ till Kalmar?
– Det finns ett stort engagemang för flyget i Kalmar, det vet vi för det är bara lite drygt ett år sedan vi flög här senast. Vi har en relation och vi har ett enormt gensvar här. Sedan är det inte omöjligt att vi ser på fler destinationer.
För drygt tio år sedan var det en diskussion om att lägga ner Bromma, då var förklaringen att det inte var möjligt för att Arlanda inte kunde ta emot fler flyg.
Vad har ändrats?
– Det är ganska mycket. Flygbranschen tappade mycket under pandemin och det ekonomiska läget som följde. Nu har man också arbetat effektivare på Arlanda och slagit ihop två terminaler, så det problemet har man inte länge.
Det goda exemplet som presenterades under måndagen var Skellefteå. Kommunen och regionen har haft ett enormt uppsving, inte minst på grund av Northvolts etablering.
Hur orolig är du nu när batteriföretaget är i gungning?
– Det kommer att tillverkas batterier i Skellefteå även i framtiden, sedan vet vi inte vilka ägarna. Det är fortfarande över 1 000 personer som arbetar i fabriken. Dessutom har vi fem etableringar, vardera i miljardklassen som inte alls har med Northvolts verksamhet att göra, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport.
Flygplatsen är precis som den i Kalmar fossilfri och här satsas mycket på att vara klimatsmart. De har fått en utbildning i att utbilda piloter för att flyga elflygplan och är också en av de största flygplatserna för eltrafik.
– Vi kan inte ha smutsig flygplats när vi har en batterifabrik.
SAS kommer nu flyga 3-4 gånger om dagen till och från Kalmar, det är fler avgångar än de hade tidigare.