Annons:

Sök

Annons:

Svensson slår tillbaka: ”Gått ut med en dementi”

Vad kommer hända med Stångådalsbanan? Inte heller 15 oktober 2024 kommer vi särskilt mycket närmare ett svar. Foto: MostPhotos

Svensson slår tillbaka: ”Gått ut med en dementi”

Tvärtemot de kraftiga utspelen under dagen: något formellt beslut om statsbidraget för Stångådalsbanan är ännu inte fattat. 
– Att det fattats ett beslut i frågan stämmer inte, säger Kristdemokraternas Carl-Wiktor Svensson.

Annons:

I många år har politiker i länet bråkat om vem som bär skulden för den eftersatta Stångådalsbanan. Idag togs ett nytt kliv i den segdragna fejden då den regerande vänstersidan i Region Kalmar län gick ut och meddelade att statsbidraget för Stångådalsbanan på 18 miljoner kronor dras in från årsskiftet.

– Jag är bedrövad och vansinnig över detta beslut! Återigen får vi ett bevis på att regeringspartiernas tal om hela landets utveckling i valrörelsen inte var något annat än tomma ord, sa Angelica Katsanidou (S) i ett pressmeddelande.

Något formellt beslut på papper tycks dock inte finnas – åtminstone inte ännu. Vi har sökt Trafikverkets presstjänst utan resultat, men till Barometern skriver presskommunikatören Katarina Wolffram såhär:

"Innan frågan om Stångådalsbanan växer vill vi bara korrigera en sak. Något har blivit tokigt här, för det finns inget beslut. Det stämmer att vi inte har fått medel, men däremot har vi inte fattat något beslut."

"Det är en förtroendefråga"

Kristdemokraten Carl-Wiktor Svensson säger såhär:

– Jag har ingen kommentar just nu, jag konstaterar att Trafikverket gått ut med en dementi när det gäller den bild som förmedlats från regionstyrelsens sida. Däremot blir jag orolig när jag läser att trafiken är hotad och att det finns en diskussion om det här bidraget. För fyra år sedan, när Socialdemokraterna styrde, så drogs samma stöd in för Tjustbanan.

Hur ser du på regionmajoritetens uttalanden idag?

– Det står dem fritt, men det är en förtroendefråga som landar hos deras väljare och även för journalister.

Ser du en risk för Stångådalsbanan på kort sikt?

– Vi har problem med underhåll och träd och banan har länge varit underfinansierad. Med den här propositionen som är lagd hoppas jag att man ska komma ikapp med den regionala tågtrafiken. På längre sikt måste vi få fler resenärer på banan och för att vi ska få det måste vi lita på att tågen går i tid.

Om stödet dras in för banan, hur reagerar ni då?

– Självklart kommer vi agera i så fall. Nu är den här budgetpropositionen lagd och vi får i så fall agera på andra sätt. Om det skulle bli verklighet och regionen behöver tillföra 18 miljoner utöver de 70 miljoner som redan tillförs idag så är det ju tur att regeringens inflationsbekämpning minskat Region Kalmar läns kostnader för pensionsskulden med 300 miljoner kronor, men det kommer vi såklart aldrig höra majoriteten brisera i ett lika starkt uttalande.

 "Kommer från minnesanteckningar"

Magnus Larsson är politisk sekreterare för Centerpartiet i länet och skickade ut morgonens pressmeddelande.

– Den korta versionen är att tjänstepersoner i regionen haft ett möte med tjänstepersoner på Trafikverket där det framgått att man ämnar att inte utnyttja optionen som finns mellan Trafikverket och regionen för Stångådalsbanan. Statsbidraget ska försvinna, men det kan mycket väl vara så att det inte fattats något formellt beslut.

Det finns ingenting på papper i dagsläget?

– Inte som jag känner till. Det här kommer från minnesanteckningar från det här mötet som är skrivna av en tjänsteperson på Trafikverket.

I övrigt hänvisar Magnus Larsson till partikamraten Karin Helmersson (C) som vi försökt nå utan resultat.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenskalmar.nu

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: