Annons:

Sök
Anklagades för ”fake news” – här är de omtvistade minnesanteckningarna

Regionmajoritetens ord för stödet för Stångådalsbanan är enkel att förstå om man läser minnesanteckningarna. Foto: Lotta Madestam

Anklagades för ”fake news” – här är de omtvistade minnesanteckningarna

Stångådalsbanan kommer att läggas ned, basunerade regionmajoriteten. ”Fake news” väste regeringspartiernas förkämpar i länet. Nu har vår tidning kunnat ta del av minnesanteckningarna som hela konflikten handlar om.

Annons:

I ett pressmeddelande gick Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet ut stenhårt förra veckan. Partierna skrev att statliga Trafikverket drar in stödet till Stångådalsbanan på 18 miljoner kronor – och varnade för trafikens framtid mellan Kalmar och Linköping.

– Jag är bedrövad och vansinnig över detta beslut! Återigen får vi ett bevis på att regeringspartiernas tal om hela landets utveckling i valrörelsen inte var något annat än tomma ord. Inte minst Kristdemokraterna hade hög svansföring i sitt tal om "Hjärtlandet” och nu sitter deras infrastrukturminister Andreas Carlsson och slår undan benen på den regionala tågtrafiken, sa regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S).

 Fick 200 miljoner mindre än begärt

Ganska snart gick Trafikverket ut med en dementi och meddelade att inget beslut ännu fattats. KD-politiker i länet menade att det handlade om ”fake news” och att uttalandena var en ”förtroendefråga” för regionmajoritetens väljare och även för journalister.

Grunden till tjafset var ett möte mellan Kalmar Läns Trafik och Trafikverket som behandlade det stöd som Stångådalsbanan har från myndigheten. Mötet hölls den 14 oktober och sammanfattades i minnesanteckningar. När vi nu går igenom dokumentet så är det minst sagt enkelt att förstå regionmajoritetens oro för stödet. 

Där framgår det att Trafikverket inte fått något ökat anslag för trafikavtalen i Tidöregeringens budget för 2025. Istället för begärda 1,2 miljarder har man fått 1 miljard.

I texten står det vidare att Trafikverket är tvunget att prioritera och att man kommer att prioritera trafikavtalen i landets fyra nordligaste län.

”För samverkansavtalet gällande Stångådalsbanan innebär det att TRV, men hänsyn till anslaget, inte kan utlösa optionen. Detta innebär att nuvarande avtal inte förlängs efter december 2024. Det är också oklart hur möjligheterna för avtalstecknande kommer att se ut för åren efter 2025”, står det i minnesanteckningarna.

 "Samverkansavtalet upphör"

Under mötet redogör KLT för effekterna av ett indraget stöd och man tar då upp att en konsekvens troligen blir minskad trafik på sträckan och att beskedet är extra olyckligt med tanke på Region Kalmars satsning på nya fordon som ska vara i drift 2027.

I slutet av anteckningarna från mötet är Trafikverket ännu tydligare:

”Samverkansavtalet upphör nu i december 2024. En utbetalning görs i december och den sista utbetalningen görs efter att redovisningen för helåret 2024 är avslutad. TRV (Trafikverket) bevakar frågan om möjlighet till nytt avtal längre fram och RKM (Region Kalmar Län) uppmanas att göra likaså. I övrigt bestämmer vi att vi hörs av vid behov och avslutar med att tacka för gott samarbete”.

 Ger en annan version i mejl

I minnesanteckningarna står det ingenting om att frågan är under utredningen eller att något beslut ännu inte fattats. Dagen efter går majoriteten i regionen alltså ut offentligt och vädrar sin oro för banans framtid. Då meddelar Trafikverket att något beslut ännu inte fattats. Flera kristdemokrater i länet kritiserar regionmajoritetens agerande, däribland Carl-Wiktor Svensson och Gudrun Brunegård. 

Tre dagar efter mötet mellan parterna skriver Andreas Hällbrant, tillförordnad enhetschef för avtal och finansiering hos Trafikverket, ett mejl till KLT:s representant.

Där ges en helt annan version av situationen än den som redogörs i minnesanteckningarna.

“Vi förmedlade att budgetpropositionens tilldelning för 2025 är mycket utmanande och kommer leda till prioriteringar bland våra avtal. Om vi tittar på det utifrån en strikt prioriteringsordning där vi tittar på att prioritera tillgänglighet för den interregionala trafiken ser vi inte att vi har möjlighet att utlösa optionen för avtalet avseende Stångådal på samma nivå 2025 och därmed förlänga det befintliga avtalet med samma ersättning som 2024 utifrån de budgetförutsättningar som nu råder. Detta är det som i nuläget avses med att vi inte kan utlösa optionen. Dessa utmanande förutsättningar vi står inför vill vi naturligtvis föra en kontinuerlig diskussion med våra avtalspartners om för att kunna hantera på bästa sätt. Det är olyckligt att det inte framgår av minnesanteckningarna att inga slutliga beslut om på vilken nivå olika avtal för 2025 ska tecknas är fattade. Det är mot denna bakgrund minnesanteckningarna ska läsas”, står det bland annat i mejlet.

Hur det blir med stödet för Stångådalsbanan är ännu oklart. Trafikverket har meddelat att ett slutgiltigt besked ska komma så fort som möjligt. Vi har sökt Andreas Hällbrant utan resultat. 

Fotnot: Fler artiklar om Stångådalsbanan kan du läsa här. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenskalmar.nu

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: